Ναυτιλιακή χρηματοδότηση

Σύμφωνα με την Έκθεση Draghi, οι συνολικές επενδυτικές ανάγκες για την απανθρακοποίηση της διεθνούς ναυτιλίας θα ανέλθουν σε 39 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως από το 2031 έως το 2050. Αυτό συνεπάγεται ότι παράλληλα με την ανάγκη διατήρησης της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς της, η ναυτιλία της ΕΕ θα πρέπει να εξασφαλίσει πρόσβαση σε μια αυξανόμενη ροή χρηματοδότησης με ανταγωνιστικούς όρους.

Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τις εταιρείες του bulk/tramp τομέα, όπου κυριαρχούν οι ΜΜΕ, οι οποίες βασίζονται κυρίως σε δανεισμό με δέσμευση περιουσιακών στοιχείων, χωρίς εύκολη πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές. Για τις επιχειρήσεις αυτές, η πρόσβαση στη χρηματοδότηση παραμένει δομική πρόκληση, καθώς οι ευρωπαϊκές τράπεζες έχουν μειώσει δραστικά τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια προς τη ναυτιλία τα τελευταία 15 χρόνια.

Προς αυτή την κατεύθυνση, είναι υψίστης σημασίας σε επίπεδο ΕΕ να:

  • Εξασφαλιστεί ότι τα έσοδα από τη συμμόρφωση των ναυτιλιακών εταιρειών με τα υφιστάμενα μέτρα της ΕΕ, για όσο ισχύουν, και με το νέο θεσμικό πλαίσιο του ΙΜΟ (ΙΜΟ Net- Zero Framework), θα επιστρέφουν στον κλάδο για να στηρίξουν τη μετάβασή του σε ένα μέλλον καθαρών μηδενικών εκπομπών, εστιάζοντας ιδιαίτερα στη χρηματοδότηση της διαφοράς κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων.
  • Ενισχυθεί το οικοσύστημα της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής χρηματοδότησης, συμπεριλαμβανομένων νέων και παραδοσιακών χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως ο τραπεζικός δανεισμός, λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά όλων των ναυτιλιακών τομέων και των ευρωπαϊκών ΜΜΕ.