Μια ολοκληρωμένη Ναυτιλιακή Στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Ο κρίσιμος ρόλος της ναυτιλίας στη διασφάλιση της οικονομικής ασφάλειας της Ευρώπης αναγνωρίζεται στην Έκθεση Draghi για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας[13]. Ο τομέας των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, είναι ένας από τους δέκα βασικούς κλάδους που αναλύονται στην Έκθεση, με συγκεκριμένες συστάσεις για παρεμβάσεις πολιτικής.

Οι προτεραιότητες και το πρόγραμμα εργασίας της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και οι πρώτες πολιτικές πρωτοβουλίες που ανακοινώθηκαν (π.χ. Competitiveness Compass, Clean Industrial Deal), υιοθετούν τις συστάσεις της Έκθεσης Draghi και τοποθετούν την ανταγωνιστικότητα στο επίκεντρο των πολιτικών της ΕΕ.

Σε αυτό το πλαίσιο, βασική αρχή σε κάθε μελλοντική πολιτική της ΕΕ οφείλει να είναι ότι η απανθρακοποίηση πρέπει πάντα να συνυπάρχει με την ανταγωνιστικότητα, όχι να την υπονομεύει. Αυτό είναι ακόμη πιο κρίσιμο για την αναμενόμενη νέα Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανία, η οποία θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την πορεία της ναυτιλίας της ΕΕ και του συνόλου του ναυτιλιακού τομέα τα επόμενα χρόνια.

Η στρατηγική αυτή πρέπει να έχει τη ναυτιλία στο επίκεντρο και να υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση. Θα πρέπει, έτσι, να:

  • Διασφαλίσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, διατηρώντας το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο για τη στήριξη του κλάδου και ευθυγραμμίζοντας τους ευρωπαϊκούς κανόνες με τους παγκόσμιους.
  • Ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες όλων των τομέων της ναυτιλίας, ιδίως του bulk/tramp και των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜΜΕ) που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ναυτιλίας της ΕΕ.
  • Επιβάλλει δεσμευτικές υποχρεώσεις στους παραγωγούς και προμηθευτές καυσίμων ώστε να εξασφαλίζεται η διαθεσιμότητα ασφαλών και οικονομικά προσιτών εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων.
  • Διευκολύνει την πρόσβαση σε δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση, ώστε οι ναυτιλιακές εταιρείες να επιτύχουν τους στόχους ανταγωνιστικότητας και απανθρακοποίησης.
  • Εξασφαλίσει την πρόσβαση του κλάδου σε επαρκή αριθμό κατάλληλα εκπαιδευμένων ναυτικών για την κάλυψη των τρεχουσών και μελλοντικών αναγκών και τη διατήρηση και επέκταση της ναυτιλιακής τεχνογνωσίας στην ΕΕ.

[13] “The future of European Competitiveness”, Σεπτέμβριος 2024